Zorgen websiteanalysetools voor een betere website?
Antwoord
Het antwoord op die vraag is natuurlijk niet zo eenvoudig te geven. Het is voor een groot deel afhankelijk van je verwachtingspatroon, maar als ik moet kiezen zeg ik: nee, ze gaan niet ver genoeg.
Er bestaan nogal wat van deze tools en partijen die ze aanbieden.
Tevreden zoekmachines met SEO-tools
Het makkelijkst te begrijpen zijn de SEO-tools die tot doel hebben om de zichtbaarheid en de ranking in zoekmachines te verhogen. Dit zijn vrij technische tools die een website doorlichten en bijvoorbeeld kijken of de juiste woorden in de juiste structuur zijn gebruikt. Dit draait dus vooral om cijfers.
Alles om de zoekmachines tevreden te stellen ...
Op basis van de resultaten kun je dan je website laten aanpassen, waardoor er hopelijk meer verkeer naar je website komt. Het effect van deze tools is eenvoudig te meten; je hebt immers je ranking voor en na de aanpassingen, mits de tool natuurlijk de juiste aanbevelingen doet. Er zijn veel partijen op de markt, dus goede en slechte.
En de klant dan?
Een SEO-tool laat echter een aantal belangrijke aspecten buiten beschouwing. Hij kijkt namelijk niet naar wat je verkoopt, wie je klanten zijn en wat hun behoeftes zijn. Het antwoord op de vraag of websiteanalysetools ver genoeg gaan, is in deze context dus een grote Nee.
Maar ik zal niet beweren dat we deze tools niet nodig hebben. Je kunt namelijk de mooiste webshop van de wereld hebben, als er geen bezoekers komen heeft deze geen enkel nut. Dus deze tools gaan misschien niet ver genoeg, maar ze zijn absoluut wel noodzakelijk.
Een stapje verder
Andere tools zoals Hotjar gaan iets verder dan SEO-tools. Deze meten en registreren exact wat een gebruiker doet op je site. Je kunt overal op de website feedbackmogelijkheden inbouwen waar gebruikers op een laagdrempelige manier met bijvoorbeeld een verdrietige of blije smiley kunnen aangeven hoe tevreden ze zijn over die pagina.
Je moet dan maar hopen dat er voldoende gebruikers zijn die die terugkoppeling ook daadwerkelijk achterlaten. Bij webwinkels met veel bezoekers zal dit wellicht geen probleem zijn. Maar ook deze tools gaan niet ver genoeg.
Waarom tools als Hotjar alleen niet genoeg zijn
Tools als Hotjar zijn ten eerste afhankelijk van mensen die de tijd nemen om een feedback achter te laten, ook al is het slechts 1 klik. De bezoekers die om wat voor reden dan ook de website verlaten, laten over het algemeen helemaal geen feedback achter. En dat zijn nou juist de bezoekers van wie je wilt weten: waarom?
Wat als ik meer wil als ondernemer?
Als ondernemer vraag je je dan af wat je nog meer kan doen om je website te verbeteren en ervoor te zorgen dat meer bezoekers op je website blijven.
Online Creaties geeft realistische en gestructureerde feedback op
jouw website. Een panel dat bestaat uit mensen die jouw website daadwerkelijk zouden kunnen bezoeken, bekijken je site en geven feedback. Hiertussen zitten dus ook door de mensen die wellicht je website al snel weer zouden verlaten.
Het panel beantwoordt een aantal standaardvragen met een getal en/of vrije tekst. Daarnaast kun je het panel zelf nog vragen en opdrachten voorleggen over zaken waar je benieuwd naar bent.
Is de openingstijd van het filiaal in Hoogeveen bijvoorbeeld makkelijk te vinden? Of is de procedure om een artikel te kopen gebruiksvriendelijk genoeg?
Deze feedback ontvang je in een leesbaar en begrijpelijk rapport waarin de gemiddeldes per vraag worden getoond. Daarnaast krijg je ook al het extra commentaar dat panelleden hebben gegeven. Hiermee verzamel je een schat aan informatie van echte mensen, die je kunt gebruiken om uw website of webshop verder te verbeteren.